maandag 7 maart 2016

Mijn granola

Ieder heeft zo zijn eigen manier om granola te maken dus hier eens mijn recept. Ik maak zelf een dubbele portie dan kom ik met ons drietjes anderhalve week toe....
Ingrediënten :
300 gram havervlokken
50 gram zonnebloempitten of andere pitjes
100 gram noten (hazelnoten, amandelnoten, walnoten of een mix van alle drie)
100 gram zaden (ik gebruik een mix van hennepzaad, sesamzaad, lijnzaad en chiazaad)
50 gram kokosschaafsel of snippers
5 eetlepels honing of agavesiroop ( je kan ook werken met esdoornsiroop)
3 eetlepels kokosolie
Een paar druppels vanilleextract of poeder

Werkwijze :
- verwarm de oven voor op 150°C.
- de honing of agavesiroop en kokosolie zet ik 1 minuut samen in de microgolf zodat ze gesmolten zijn.
- giet alles samen in een grote kom en meng ook de gesmolten honing (siroop) en kokosolie erbij. Roer goed zodat alle ingrediënten in contact zijn gekomen met dit mengsel (indien je te weinig vloeistof hebt kun je er nog altijd een eetlepel gesmolten kokosolie of honing bijvoegen en een beetje water kan eventueel ook)
- bekleed een bakplaat met bakpapier (je kan het bakpapier meerder keren gebruiken) en verdeel de helft van het mengsel op over de hele bakplaat.
- steek de bakplaat 10 minuten in de oven. Na 10 minuten keer je alles eens om met een lepel en steek je alles nog eens 5 minuten in de oven. Doe hetzelfde met de andere helft van het mengsel.
- giet de granola uit in een langwerpige kom en laat afkoelen. Smakelijk 😉
- wij eten de granola liefst met magere platte kaas (en stevia) en daarbij de granola, maar dit kan zeker ook met melk, yoghurt,....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten