zaterdag 21 mei 2016

De Solis voor volwassenen #hacksolis

Toen ik het kleedje aan mijn dochter van elf zag vond ik het prachtig. Ik wou ook zoiets voor mezelf maar helaas kwam er voor volwassenen nooit een patroon die ik mooi vond en waarin ik mijn favoriete stof van het moment Jersey kon gebruiken. Ik besloot dus om de mooie Solis voor mezelf te maken en eigenlijk is hij heel eenvoudig te vergroten. 

Hieronder zal ik het even uitleggen hoe ik tewerk ging.

Stap 1 maten opmeten en berekenen
Ik nam mijn borst- en tailleomtrek. 
Je neemt de grootste maat van de Solis 14 jaar dus en bekijkt de maten.
Ik zag dat ik een goeie 10 cm meer had dan de 14 jaar. (Ik heb afgerond want je werkt met Jersey dus het stretch nog heel wat mee)
Dit getal deel je door 4 en zo had ik dus 2,5 cm toe te voegen aan de zijkanten zoals je zal zien op de foto's.

Stap 2 patronen uittekenen
Ik gebruik puinzakken van de action (te vinden bij werkmateriaal) omdat je er heel goed kan doorkijken en gebruik een stift om op cd's te schrijven. 
Leg je patroonpapier op je patronen. 

Ik start met bovenstuk voorkant.

Je tekent de zijkant over van de 14 jaar. Ik voegde er zelf nog 1 cm bij aan het armsgat zodat het minder laag komt onder de armen.
Onderaan voegde ik nog 2 cm bij zodat het topje iets langer komt. 
Waar de stofvouw zit laat je open en voeg je boven en onderaan je uitgerekende centimeters toe (bij mij dus 2,5 cm) 
Dit is wat ik er dus aan toevoegde. Rechts mijn 2,5 cm, onderaan mijn 2 cm en onder oksel dus 1 cm.

Achterkant topje

Daar voegde ik dus onderaan opnieuw 2 cm toe en maakte het achterstukje ook 1 cm breder, ook onder de oksel maakte ik het 1 cm hoger en aan de zijkant voeg je jouw centimeters bij ( in mijn geval 2,5cm
Zo ziet het eruit op het origineel patroon

De nekband
De nekband tekende ik eerst het grootste formaat maar in mijn geval was dit veel te groot en zo moest ik het verkorten tot 18 maand waardoor het topje perfect zat. Dit kun je nog altijd doen als het topje in elkaar zit dan hoef je maar 1 kant opnieuw los te maken en wat in te nemen indien nodig. 

Het achterbandje
Doordat ik aan het topje 1 cm heb toegevoegd om het breder te maken moet je dus het achterbandje 2 cm breder maken. 

De cirkelrok
Aan de zijkant voeg je dus je uitgerekende centimeters toe (in mijn geval 2,5 cm) en ook onderaan verlengde ik de rok 2 cm. Ik ben zelf 1,65 m dus als je van een 164 (14 jaar) uitgaat deed ik er 2 cm bij. Indien je groter bent zal je de rok nog wat langer moeten maken en/of ook het topje wat moeten verlengen. 

Hopelijk is alles duidelijk en kun je deze zomer ook genieten van dit prachtig kleedje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten